Rezultate
Rezultate așteptate ale proiectuluiProiectul își propune să obțină o clasificare a cauzelor principale, strategiilor de adaptare și motivatiilor pentru reducerea risipei de fructi și legume crude la fermieri, producatori, servicii de alimentație, comercianți și consumatori, integrate într-o platformă web care va sprijini părțile interesate (fermieri, producători, servicii alimentare, comercianți cu amănuntul și consumatori) sa reduca risipa alimentară. Rezumatul Etapei 2022Obiectivele Etapei 2022Strategiile destinate reducerii risipei fructelor și legumelor trebuie să se bazeze pe cunoașterea exactă a contextului în care este generată risipa. Aceasta implică înțelegerea comportamentului generatorilor de deșeuri de fructe și legume. Din acest motiv, primul an al proiectului s-a concentrat pe membrii lanțului alimentar, plus alți stakeholderi. În consecință, obiectivele specifice ale primei etape au fost: (1) Lansarea proiectului – crearea unui set de proceduri de lucru în proiect, definirea precisă a termenelor, responsabilităților, etc; (2) Analiza impactului economic, social si de mediu al risipei alimentare (din surse secundare); (3) Colectarea datelor primare în vederea identificării principalelor cauze ale risipei alimentare de fructe și legume crude la nivelul stakeholderilor lanțului alimentar; (4) Colectarea datelor primare în vederea identificării principalelor strategii de reducere a risipei de fructe și legume crude la nivelul stakeholderilor lanțului alimentar; (5) Colectarea datelor primare în vederea identificării principalelor motivații pentru reducerea risipei de fructe și legume crude la nivelul stakeholderilor lanțului alimentar. Toate obiectivele primei etape au fost îndeplinite (conform detaliilor din secțiunea „3. Rezultatele etapei anuale”).
Rezultatele Etapei 2022 Îndeplinirea obiectivelor etapei 2022 este demonstrată de obținerea rezultatelor dupa cum urmează.
Implementarea interviurilor a avut loc online și față în față, în funcție de disponibilitatea persoanelor intervievate. Am realizat o analiză preliminară a datelor, din care am extras câteva exemple și le-am inclus în Tabelul 1.
Tabelul 1. Principalele cauze, strategii și motivații pentru reducerea risipei de fructe și legume crude (exemple) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Cauze ale risipei de fructe și legume crudeProducție mai mare decat cererea; Culturile sunt afectate de dăunatori; Cumpărare în exces de către retaileri și consumatori; Fenomene meteorologice (seceta); Criteriile consumatorului (culoare, gust, forma, etc.); Lipsa forței de muncă; Facilități de transport și depozitare inadecvate. „Da, dăunători, microbi, micoze, bacterii și vremea, că nici asta nu e bună în cultura de varză. Dacă avem o vreme ploioasă, și din cauza asta nu putem să intrăm la camp, nu putem să pulverizam și acolo vine problem. Că dăunatorii, microbii atacă, fiecare zi trece, și vine problemă dupa problemă. Asta e problema cu vremea ploioasă. Dacă n-avem vreme ploioasă, este secetă. Si asta e o problemă în cultura de varză, dacă n-ai posibilitatea să irigi. Asta e o problemă mare. Din cauza secetei poate să vină un fel de vierme la pământ și mananca rădăcina verzei și dacă mănâncă rădăcina verzei, ajungi la faliment. Cine are posibilitatea să faca irigații, nu mai are probleme, că dacă pământul este umed, viermisorul ăsta nu vine si nu mănâncă rădăcina verzei. Dar ce pot să spun eu, după anul ăsta de experiența, cine nu poate face irigații nu prea merită să cultive legume.” (Fermier)
Strategii aplicate pentru a reduce risipa de fructe și legume crudeModuri de păstrare și ambalare adecvate; Legislație care să faciliteze procesele de compostare și donare; Eliminarea intermediarilor;Crearea unor platforme pentru donatii. “Cred că o comunicare pe subiectul fructe-legume mai mici, pătate, pistruiate, cele care nu se cumpără nicăieri. Poate o educare a consumatorului până la urmă. Că sunt bune, sunt și mai ieftine și trebuie consumate în primul rând, că rezistă mai puțin decât altele. Asta cred că ar ajuta. E schimbare de mentalitate. Pur și simplu.” (Transportator)
Motivații pentru reducerea risipei de fructe și legume crudeProfit; Satisfacție personală; Mediu mai curat; Un viitor mai bun pentru familie „Trebuie să facem economie, sa nu risipim nimic, să valorificăm totul. Pentru reducerea costurilor.” (Vânzător) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diseminarea rezultatelor Etapei 2022Diseminarea rezultatelor parțiale s-a făcut în cadrul Simpozionul Agro-Economie și Antropologie Rurală, Ediția a III-a, din 18 noiembrie 2022, organizat de Institutul de Cercetări Economice și Sociale Gh Zane, Academia Română, Filiala Iași, în parteneriat cu Asociația Rural Development Research Platform, Academia de Științe Agricole și Silvice ”Gheorghe Ionescu-Șișești” București – Secția de Economie Agrară și Dezvoltare Rurală și Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului ”Regele Mihai I al României” din Timișoara (https://acadiasi.org/simpozionul-de-agro-economie-si-antropologie-rurala-saar-2/). Titlul lucrării prezentate a fost ”Consumers’ understanding of the causes of fruit and vegetable waste: a qualitative approach”. De asemenea, rezultatele au fost incluse pe site-ul proiectului: https://tbs.ubbcluj.ro/foodwaste/ În plus, am redactat și trimis spre publicare două articole științifice legate de tema proiectului. Toate materiale din cadrul acțiunilor de diseminare au mentionată afilierea la proiect prin textul: "Grant of the Ministry of Research, Innovation and Digitalization, CNCS – UEFISCDI, project number PN-III-P4-PCE-2021-0538, within PNCDI III”.
Rezumatul Etapei 2023Obiectivele Etapei 2023
Rezultatele Etapei 2023În legătură cu obiectivul (1) Crearea platformei pentru reducerea risipei de fructi și legume, s-a obținut rezultatul: Prima versiune a Platformei web pentru reducerea risipei alimentare de FL, "Team up for less waste". În legătură cu obiectivele (2)-(4) [(2) Investigarea influentei locului de vanzare și a formei atipice a fructelor și legumelor asupra intentiei de cumparare; (3) Studierea in cadrul unui experiment a capacitatii diferitelor mesaje de a stimula cumpararea fructe și legume cu forme atipice; (4) Investigarea motivațiilor fermierilor, comercianților cu amănuntul și serviciilor de alimentatie de a accepta fructe și legume cu forme atipice], s-au obținut rezultatele: O sinteza a comportamentului consumatorului asociat cu fructele și legumele cu forme atipice (pe baza sondajului si a experimentului in piață); O sinteza a motivatiilor si barierelor legate de acceptabilitatea fructelor și legumelor cu forme atipice de catre fermieri, servicii alimentatie, si retaileri. Acestea sunt detaliate în continuare.
Sondajul.Până în prezent nu este clar dacă tipul punctului de vânzare (PV) ar putea compensa nivelul perceput al deformării fructelor și legumelor. În plus, până în prezent, nu se știe dacă tipul PV afectează disponibilitatea de a cumpăra fructe și legume deformate. În acest context, studiul care a folosit sondajul și-a propus să dezvăluie dacă tipul PV unde este oferit un fruct sau o legumă influențează percepția nivelului deformării sale și probabilitatea de cumpărare a acelui aliment. Prin urmare, studiul de față explorează posibilitatea de a utiliza tipul PV ca pârghie pentru a crește achizițiile de FL deformate. Sondajul a chestionat online un panel de consumatori și a obținut 1021 de răspunsuri valide (422 consumatori din Romșnia si 599 din Marea Britanie). Datele au fost culese de căre o firmă specializată care deține paneluri de consumatori. Echipa de cercetare a creat chestionarul, a supervizat programarea chestionarului online în vederea culegerii datelor, a verificat și curățat datele culese, a analizat datele. Am folosit consumatori din două țări pentru a testa existența diferențelor între acestea. Am ales roșiile ca obiect de studiu deoarece acestea, împreună cu merele, sunt principalele FL produse în UE, sunt frecvent consumate și adesea irosite în magazinele de vânzare cu amănuntul. Am investigat cinci tipuri de PV: piața țăranilor (micilor producători locali), aprozar, magazin bio, supermarket – stand convențional și supermarket – stand bio. Am folosit trei forme ale roșiilor: normală, cu deformare mică și cu deformare moderată (Figura 3). Etapele procesului: analiza literaturii de specialitate; stabilirea obiectivului sondajului; crearea si pre-testarea chestionarului; culegerea datelor; analiza datelor.
Figura 1. Imagini cu produsele comercializate în cadrul experimentului în piață
Experimentul a vizat studiul comportamentului consumatorilor de legume neprocesate și a constat în expunerea clienților la mesaje menite să-i încurajeze să achiziționeze legume cu forme atipice. Etapele procesului au fost: analiza literaturii de specialitate; stabilirea obiectivului de cercetare; identificarea locatiei pentru desfasurarea experimentului (piata producatorilor locali); incheierea unui protocol de colaborare cu autoritatea care gestioneaza pietele; identificarea producatorilor participanți la experiment; elaborarea protocolului pentru experiment; stabilirea mesajelor care vor fi testate; desfasurarea experimentului; colectarea datelor; analiza datelor. Pentru a selecta mesajele potrivite, s-a realizat mai întâi o analiză a literaturii de specialitate, apoi s-au pre-testat câteva mesaje pentru ca ele să fie diferinte în ochii consumatorilor. În final, echipa de cercetare a selectat pentru experiment două mesaje:
Figura 2. Modelul diplomei de participare acordată fermierilor implicați în experimentele din piață
Interviurile despre acceptabilitatea fructelor și legumelor cu forme atipice de către fermieri, servicii de alimentație și retaileri.Etapele: elaborarea script-ului pentru interviu; contactarea potentialilor participanti; stabilirea datelor pentru interviuri; desfasurarea interviurilor; analiza datelor obtinute. Am creat un script pentru interviuri și am organizat două interviuri de grup, la care au participat 10 persoane (Figura 6). Interviurile au durat a durat in jur de o oră. De asemenea, am investigat cauzele care duc la risipa de fructe și legume deformate, efectele acesteia si strategiile propuse (depășind astfel obiectivele propuse ințial în proiect). Am obținut următoarele informații: Diseminarea rezultatelor Etapei 2023Rezultatele proiectului au fost diseminate pe mai multe căi, și anume prin:
Toate cele de mai sus au menționat afilierea la proiect conform cerintelor contractului: “Project supported by a grant of the Romanian Ministry of Research, Innovation and Digitalization, CNCS – UEFISCDI, project number PN-III-P4-PCE-2021-0538, within PNCDI III”.
|